Thursday, November 26, 2009

Do they know it's Christmas?

Imorgon ska vi ha julfest på jobbet, alla är förväntansfulla och det kommer att bli så kul! Så efter som vi har julpyntat massor där idag så kommer min jullista här. Jag har snott den från både Lily Lee och Devil Doll men jag tycker bara det är så kul att läsa och göra.

Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton?
Aldrig i livet!

Bakar du något till jul? vad?
Lussekatter, pepparkakshus, knäck, mjuk pepparkaka. I år funderar jag jag på att göra jul macarons och pepparkakskola.

Vilket föredrar du, lussekatter med eller utan russin?
Det ska ju vara russin i men nej, jag plockar bort dem.

Vill du ha egenproducerat julgodis eller köpt?
Både och! Knäck och kola gör man själv resten köper man.

Hur ser din adventsljusstake (den man tänder varje söndag) ut?
Jag har ingen ännu, det står på shoppinglistan. Men jag vill ha en gammaldags.

Fönsterprydnad - stjärna eller elljusstake?
Både och fast i olika fönster förstås.

Vill du ha julkort med brevbäraren eller som e-post?
Jag vill gärna ha med posten men huvudsaken är ju att vänner och bekanta tänker på mej så att mail går också bra!


Vilka färger har ni till jul? Klassiskt röd/grön/vit? Guld/isblå?…?
Rött och guld

När julpyntar du hemma?
Halva november.. Haha, nej men gärna så tidigt som möjligt. 1:a advent typ

Har varje julprydnad sin bestämda plats år ut och år in?
Nix, det står där det passar bäst.

Vad bara MÅSTE hänga/finnas i granen?
Röda stora glaskulor och guldkottar

Har du ett färgtema i granen?

Rött och guld

Levande gran eller plastgran?
Levande gran, aldrig plastgran. Och jag vill ha en svensk grön gran, ingen kungsgran.

Hur ser din julfrukost ut?
Gröt med sirap och en macka med såndär röd rund ost. Kaffe.

Brukar du göra något aktivitet på julafton, t.ex. gå en promenad, spela sällskapsspel osv?

Efter frukost och lunchfika brukar jag och min bror följa med Mormor till kyrkogården där vi tänder ljus på släktens gravar. Sen på kvällen efter julklappsutdelningen brukar det bli musiktävling, allsång eller lite bordsbowling /hockey.


Dricker ni köpeglögg eller hemmagjord?
Mammas egna, den sätts till redan i november och är klar 1:a advent. Den är stark!


Vad av dessa saker brukar ni ha i glöggen, mandel, hasselnötter eller russin?

mandel och russing men jag har bara mandel. Varma russin är inte gott.

Finns det någon frukt som är ett MÅSTE till jul?

Clementiner och torkade fikon

Vilken är din favoritjulskiva?

Har ingen särskild, jag blandar hej vilt

Vilken är din favoritjullåt?

Let it snow - Dean Martin
Santa Baby - Eartha Kiit
Little Drummer Boy - Johnny Cash
O helga natt - Jussi Björling

Vad skulle du inte vilja vara utan på julbordet, vad är ett absolut måste?
Hmm, jansson och farfars stekta inlagda sill.


Nämn tre rätter du lagar helt själv till julbordet?
Jansson, vegbullar, gröt. Mamma gör dock det mesta.

Föredrar du vörtbröd med russin eller utan?

Utan!

Risgrynsgröt eller Ris à la malta?

Risgrynsgröt, gillar inte riktigt så mycket grädde som det är i Ris à la malta

Vill du ha dopp i grytan eller inte på julbordet?
Har aldrig provat men vi ska tydligen äta Blöta i år har min pojkvän sagt.

Dricker du julmust eller mumma till julbordet?
Julmust, eller öl

Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av din mamma eller svärmor?

Det var svårare, knäcken tror jag att det blir.

Tittar du varje år på Kalle´s julafton?
Japp!

Vilken snutt är favoritsnutten ur Kalle´s julafton?

Askungen eller tomteverkstan

Har du sett Karl-Bertil Jonsson´s jul?
Nej

Har ni tomte hemma?
Ja, även att det inte är några barn med..

Köper du julklappar till många?
Nja, familjen och farmor/farfar/mormor/morfar. Pojkvännen med familj såklart.

Tycker du att julklapparna skall vara inslagna i affären eller vill du göra det själv? Göra själv! Det är ju det roligaste!


Roligast att få i sin julklapp?
Nåt oväntat och igenomtänkt

Vad skulle den ultimata julklappen vara till dig i år?
Hmm, det vet jag inte. Jag brukar bli glad för allt jag får!

Sorry, this one is in Swedish, all about my Christmas habits.

No comments: