Wednesday, February 29, 2012

RollerDerby vs Gymträning

Jag sitter här och tycker att det är lite trist att jag inte får in mer gymträning i min vecka än var jag får. Samtidigt försöker jag peppa mig själv lite inför den tre timmar långa roller derby träningen ikväll.
Jag har alltid känt att roller derbyn inte är någon "riktig" träning utan mer lek, bara för det är så roligt. Och jag har tyckt att fasiken också, nu gick jag miste om att bränna de där kalorierna på ett löppass bara för att jag skulle ha kul på rullskridskor istället.

Men så hittade jag denna sidan Pretty Tough bland annat där de visar på att man bränner iallafall 600kcal i timmen på att spela roller derby. Och eftersom vi tränar 3 timmar ikväll så är det ju nästan ett helt dagsbehov i kalorier. Tjohoo!


Jag har googlat flera sidor och alla säger mellan 550-600 kcal/timme. Så nu behöver jag ju verkligen inte känna att den där löptuern hade givit mig mer!
Dessutom är ju roller derby fantastiskt för att forma rumpa och ben så fokus ska ligga på överkroppen på gymet. Boooya!!

4 comments:

Yosofine said...

Haha, jag är helt övertygad om att roller derby bränner fettet bra ;) Så jäkla svettig som jag är efter en träning! :D

Derbylove!

Swede Hurt said...

allt beror ju på hur derbyträningen är upplagd. Vissa träningar lägger man olika fokus på...

Sedan beror det också lite på hur mycket man pushar sig själv under träningen också.

Swede Hurt said...

Som t.ex. när man kör windsprints... man kan ju välja att SPRINTA ur dem och sedan fortsätta sprinta till nästa vissla... eller så kan man sprinta tr dem och sedan coasta lite till nästa vissla... gissa vilket alternativ som bränner mer kalorier och ger mer träning?

Vissa derbyträningar har en viss tendens att bli mycket snack också... och jag har fösökt minimera alltför mycket mellansnack till max 2 min

Sandy De Luxe said...

Det är helt riktigt ju. Allt beror ju på hur mycket man pushar sig själv också.
Men det med snacket har du rätt i och vi försöker också hålla det till ett minimum.